Po bitwie pod Karschau – korekta do zasad.

Ostatnia bitwa okazała się bardzo owocna, jeśli chodzi o wypróbowanie kilku pomysłów, o których wspominałem we wcześniejszym wpisie.

Najpierw jednak krótko o przebiegu samej bitwy. Klasyczne starcie na 20 pkt., czyli armie liczyły po około 36.000 żołnierzy. Rosjanie mieli nieco więcej piechoty (w tym dwie brygady grenadierów), Francuzi trochę więcej kawalerii (w tym brygadę kirasjerów).
Francuzi podzielili swoje wojsko niemalże symetrycznie, na dwa podobne korpusy, lewoskrzydłowy miał nieco silniejszą jazdę. Całością sił dowodził Ks. Eugeniusz. Francuzi chcieli zająć pozycję obronną po prawej stronie (las i folwark), zaś uderzyć lewym skrzydłem.
Rosjanie, dowodzeni przez Kutuzowa, zastosowali dokładnie odwrotny plan. Ich silniejsze lewe skrzydło miało uderzyć przez wioskę w kierunku na folwark, a prawe miało się bronić między wzgórzami i lasem.


Plan i pierwsza faza bitwy. Francuzi byli nieco szybsi w zajmowaniu pozycji. Ich lewe skrzydło ruszyło do natarcia. Nagle jednak francuska armia znalazła się w bardzo niekorzystnej sytuacji. Centrum francuskiej armii broniła zaledwie jedna dywizja piechota, zajmująca wzgórze.
Dosłownie w tym samym momencie zarówno Rosjanie, jak i Francuzi dostrzegli tą krytyczną sytuację i postanowili ją wykorzystać. Rosjanie przerzucili część jednostek ze swojego lewego i prawego skrzydła do centrum, pragnąć jak najszybciej zaatakować tam Francuzów.
Francuzi wstrzymali atak i również sprowadzili tam posiłki.
Pierwszy atak Rosjan został odepchnięty. Ponowiony doprowadził do masakry. Pozbawione wsparcia artylerii rosyjskie wojska natknęły się na idące na pomoc formacje francuskie, które zajęły korzystną pozycję na wzgórzu i odparły poddanych cara, zadając im wielkie straty.
Gdyby Francuzi spostrzegli się trochę później (jedną turę), to ich centrum zostałoby przełamane, a bitwa zostałaby przegrana. Rosjanie podjęli ryzyko ataku na wzgórze bez przygotowania artylerii (liczył się czas), ale Francuskie przeciwdziałanie plan ten zniweczyło.


Resztki Rosjan z centrum wycofały się na skrzydła. Francuzi wzmocnili swoje lewe skrzydło i ruszyli do generalnego natarcia. Rosjanie próbowali jeszcze kontratakować, ale były to nieudane próby. Zdobyta przez Francuzów przewaga zrobiła swoje. Ostatecznie Rosjanie musieli wycofać się z pola bitwy.
Bitwa rozpoczęła się o 8.00 czasu gry, a zakończyła o 13.00, czyli trwała 10 tur.
Rosjanie stracili ponad 4300 żołnierzy, Francuzi 2800.
Dodatkowo Francuzi zajęli wszystkie punkty strategiczne, zdobywając 28 punktów, Rosjanie mieli tylko 10 punktów za ostatni punkt strategiczny, jaki posiadali.

Tyle jeśli chodzi o przebieg bitwy. Jak wyglądało to jeśli chodzi o nowości?

1. Sprawy wizualne – tereny.
W poprzednich postach pokazywałem fragmenty prawdziwych map operacyjnych, które używamy jako elementy terenu. Zostały one pokolorowane (akwarelami), dzięki czemu przypominają trzy kolorowe mapy wojskowe. Zastosowaliśmy zresztą kolorystykę z XIX wieku, czyli zielone lasy, niebieskie wody i czerwone wzgórza. Miasta i drogi pozostają niepomalowane. Dzięki temu teren jest czytelny i bardzo estetyczny.

2. Zmiany w rozkazach.

Bitwa pokazała, że rozdzielenie rozkazu „atak” na „związanie ogniem” i „atak” jest jak najbardziej wskazane. Dzięki temu uniknięte zostały wszelkie niejasności przy tym ostatnim rozkazie. Teraz atak służy do szarżowania, a „związanie ogniem” do strzelania. Proste i logiczne. Tak już zostanie.

3. Zmiany w szarżach.

Bardzo dobrze się to sprawdziło!
Deklaracja szarży gracza A
Reakcja gracza B
Dostawienie figurek.
Deklaracja szarży gracza B
Reakcja gracza A
Dostawienie figurek itd.

Zlikwidowało to wiele bezsensów i niejasności. Teraz sytuacja jest czyta i jednocześnie – zmusza bardzo do myślenia. Zrobiło się jeszcze bardziej taktycznie!
Tak już zostanie.

4. Detaszowanie oddziałów.

Zmiana wyszła systemowi na dobre. Minusem jest pojawienie się większej liczby znaczników na polu bitwy, ale teraz bitwa stała się bardziej emocjonująca. Ponownie pozbyto się przepisów, które mogły powodować sytuacje konfliktowe. Teraz wszystkie jednostki korpusu muszą wykonywać przypisany korpusowi rozkaz. Jeżeli chcemy, żeby jakaś dywizja robiła co innego, co musimy ją detaszować; wydać osobny rozkaz. Wydaje go głównodowodzący.

5. Zmiany w walce wręcz.

Tego nie zapowiadałem, ale wynikło to z doświadczenia ostatnich bitew. Mechanika pozostaje taka sama – tutaj wszystko jest sprawdzone. Natomiast zmianie ulegną modyfikatory do walki, a dokładnie zostaną ścięte o połowę. Czyli np. szarża ciężkiej jazdy zamiast +6 kostek, doda +3. Kolumna piechoty zamiast +4, do +2. Spowoduje to trochę mniejsze straty i nieco wydłuży bitwy – teraz jednostki trochę za szybko giną. Jednocześnie liczba kostek będzie nadal wystarczająco duża, żeby zapewnić pewne prawdopodobieństwo wyników. Standardowa dywizja piechoty walcząca w kolumnie będzie miała 6 + 2 = 8 kostek. Średnio trafi połowa czyli 4, co oznacza zadanie 2 punktów straty.

To wszystkie zmiany wynikłe po ostatniej bitwie. W piątek w Bolterze kolejny pokaz od 16 do 20.

Na koniec jeszcze kilka fotek z ostatniej bitwy:

Armia Francuzów. Pierwszy korpus na przedzie, drugi w ariergardzie.
Rosjanie ustawieni w linii.
Sytuacja koło godziny 12.00 po rozbiciu rosyjskich ataków. Francuzi ruszają do natarcia. Odizolowani (nie dotarł rozkaz) rosyjscy huzarzy po lewej stronie zostaną za chwilę zmieceni przez ułanów. Dywizja piechoty Rosjan z korpusu Cziczagowa będzie broniła wytrwale wzgórza. Stojące po prawej stronie pozostałości korpusu Wittgensteina wycofają się i spróbują nieudanego kontrataku na Francuzów. Niepowodzenie zdecydowało ostatecznie o porażce Rosjan.
Huzarzy i ułani.
Szaserzy na wzgórzu Szwarzwaldzkim pod koniec bitwy. To na tym leżącym w centrum armii wzgórzu rozegrało się najbardziej krwawe starcie.
Grenadierzy z korpusu Wittgensteina nie mieli okazji w tej bitwie udowodnić swojej siły.
Pod koniec bitwy – korpus Masseny atakuje na resztki wojsk Cziczagowa (poza kadrem po prawej na wzgórzu). Widać nowy rozkaz – związanie ogniem.
Sytuacja na koniec bitwy. Cziczagow broni wzgórza swoją ostatnią dywizją, a Wittgenstein może skorzystać z okazji i uciec. Artyleria francuskiego marszałka Victora ugrzęzła (nieskuteczny rozkaz) w folwarku po prawej stronie (poza kadrem na dole po prawej), wiec Victor nie może skutecznie ścigać Wittgensteina.
Udogodnienie do grania. Zasłonka, ukrywająca rozkazy Rosjan (żeby przeciwny gracz nie widział, co wybieramy).
Taka sama dla Francuzów.

Następny pokaz systemu w najbliższy piątek (15 marca) w sklepie Bolter we Wrocławiu od godziny 16 do 20.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s