Rosyjska armia w podręczniku i na polu bitwy – przykład wystawiania oddziałów

Dzisiejszy artykuł opisuje schemat wystawiania jednostek w systemie BW-N na przykładzie armii rosyjskiej.

Schemat dotyczy wersji „batalionowej” podręcznika, w której jedna podstawka to jeden batalion piechoty, bateria artylerii, lub dwa szwadrony jazdy.

Rosjanie bronią wzgórza przed Francuzami.
Rosjanie bronią wzgórza przed Francuzami.

Żeby zbudować jakiś punkt odniesienia, przyjąłem system punktowy, na podstawie którego wystawia się poszczególne armie. Jest on niesłychanie intuicyjny, dlatego że zawsze 1 podstawka = 1 punkt.
Zaraz, ale co mi zabroni wystawić 10 batalionów artylerii gwardii i 10 podstawek kirasjerów, skoro „kosztują” tyle samo, co zwykli fizylierzy? W tej grze z Anglii (tutaj nazwa) porządny heros kosztuje 500 punktów, a zwykły piechur 8. Gdzie tu sens, co?

Otóż pracując nad podręcznikiem wykorzystałem nie tylko moją dawną wiedzę historyka wojskowości, ale przeprowadziłem bardzo długi „research” historyczny, tak, żeby jak najwięcej elementów było zbliżonych do rzeczywistości, chociaż oczywiście niektóre trzeba było poświęcić dla grywalności. Dodatkowo nieocenionej pomocy udzieliło mi wielu specjalistów od epoki, którym w tym miejscu serdecznie dziękuję.

Ze względu na historyczność każdy rodzaj sił zbrojnych ma swoje limity. Np. Rosjanie muszą wystawić min 50% piechoty, maksymalnie 25% kawalerii, 10% Kozaków i 10% artylerii. W ten sposób, w standardowej małej bitwie na 20 punktów, będzie 5 podstawek jazdy, 2 artylerii, 2 kozaków i 11 piechoty. Oczywiście może być więcej piechoty, a mniej jazdy i artylerii. Zależy to od gracza.
Dodatkowo każda jednostka ma swoje inne ograniczenia. Np. jeżeli chcemy wystawić kirasjerów, to na każdą podstawkę tej ciężkiej jazdy, musimy wystawić 2 podstawki jazdy lekkiej lub liniowej. Zatem na 20pkt, dzięki obecności Kozaków mamy szansę wystawić 2 podstawki kirasjerów, którym będą towarzyszyć 2 podstawki Kozaków i 3 innej jazdy (dragonów, huzarów, konnych jegrów itd.).
Podobnie jest w przypadku piechoty, żeby wystawić grenadierów musimy mieć określoną ilość „zwykłej” piechoty itd.

Dzięki takiemu systemowi istnieją dwa efekty:
1. Wojska są zbliżone do historycznych składów armii.
2. Gracze nadal mają spore pole do popisu przy tworzeniu armii.

Jakie pole do popisu? Pora pokazać, jak wyglądają tabele Rosjan:

Zasady wystawiania rosyjskiej armii.

Wystawiając swoją armię będziemy wystawiać poszczególne dywizje, które wejdą w jej skład. Przeanalizujmy piechotę:

Rosyjska dywizja piechoty może liczyć 2 do 3 brygad, z których każda może liczyć 4 do 6 batalionów piechoty. W każdej dywizji może występować jedna brygada jegrów, a na każde trzy brygady można wystawić jedną brygadę grenadierów (w osobnej dywizji). To daje odpowiedź, jakie pole do popisu mają stratedzy, ustalający skład swoich armii.
Taka rosyjska dywizja może zatem liczyć minimalnie 8 batalionów piechoty (w dwóch brygadach), a maksymalnie aż 18 batalionów piechoty, z czego 6 jegierskich! To jest bardzo duże pole do popisu.
Kombinując rozpiskę choćby na te 20 punktów, możemy zdecydować się wystawić słabą dywizję piechoty, liczącą 3 brygady po 4 bataliony i dzięki temu, a także kosztem osłabienia trochę kawalerii, wystawić kilka batalionów grenadierów, którzy są doskonali w walce wręcz. Wybór należy do Ciebie.

Podobnie jest w przypadku pozostałych rodzajów broni.

Jak wygląda taka dywizja?

Rosyjska dywizja piechoty, wzmocniona artylerią, okupuje wzgórze.
Rosyjska dywizja piechoty, wzmocniona artylerią, okupuje wzgórze.

Powyższe zdjęcie, przedstawiające fragment „Bitwy o Kotlinę” dobrze pokazuje typową dywizję rosyjską. Mamy 3 brygady piechoty, po lewej stronie jest brygada piechoty, ustawiona w linię, na środku, za artylerią jest kolejna brygada piechoty, ustawiona w kolumnę „plutonową”, a po prawej stronie brygada jegrów. Mamy zatem 3 brygady piechoty, po 4 bataliony, razem 12 batalionów, wszystko się zgadza. Grający Rosjanami zdecydował, że całą artylerię, jaką wystawił na tą bitwę, odda pod komendę dowódcy dywizji, który też jest widoczny na zdjęciu, koło znacznika obrona. Znacznik ten pokazuje, jaki rozkaz wykonuje dana dywizja, w tym przypadku broni wzgórza, na którym się znajduje.
Zauważcie również, że przy brygadzie po lewej stronie znajduje się znacznik strat; cyfra 7 oznacza, że brygada straciła część swojej wytrzymałości. Każdy batalion rosyjskiej piechoty ma WTR na poziomie 2, zatem brygada złożona z 4 batalionów będzie miała WTR = 8. Teraz ma 7, gdyż ostrzelała ją francuska artyleria. Jeśli spadnie o jeden poziom niżej, do 6, zdejmiemy jedną podstawkę i brygadzie pozostaną już tylko 3 bataliony.

A jak walczą Ci Rosjanie?

Oto lista oddziałów, wygodnie przedstawiona na jednej stronie, żeby mieć do niej szybko dostęp:

Rosyjskie oddziały.

Tabela pokazuje najważniejsze statystyki, nazwę oddziału, zasięg ruchu (w kolumnie i w linii/czworoboku), typ broni i zasięg ognia, wartość bojową, siłę ognia, wytrzymałość, morale i zasady specjalne.

Widać od razu, że oddziały mają swoje mocne i słabe strony, ale jak w rzeczywistości, nie ma tutaj „nadjednostki”, która zniszczy wszystko na swojej drodze. Nawet szturm potężnej gwardii można powstrzymać kilkoma salwami artylerii, wzmocnionymi atakiem flankowym jazdy…

Widać, że już tworząc swoją armię trzeba kombinować, co może być najbardziej przydatne. Czy Rosjanie, jeśli będą walczyć w trudnym terenie, potrzebują aż 7 podstawek jazdy (na 20 punktów)? A może właśnie więcej piechoty? Takich dylematów jest mnóstwo.

Lepiej wystawić dragonów, którzy mają nieco mocniejszy atak i lepiej walczą, ale są bardziej narażeni na ogień i mają mniejszy zasięg, czy może huzarów, którzy gorzej spisują się w boju, ale łatwiej wyjdą na skrzydło nieprzyjaciela?

To prawdziwy popis dla dowódców. Łatwo to opanować, ale dojście do mistrzostwa zajmuje lata 🙂

A propos dowódców, oto oni:

Rosyjscy dowódcy.

Na początku bitwy musimy zawsze wylosować dowódców dla swoich dywizji oraz wodza naczelnego. Najpierw losujemy grupę, a potem którego wodza z danej grupy dostajemy. Zawsze musimy jednak wylosować jednego dowódcę z 1 grupy, gdyż musimy mieć wodza naczelnego.

Następnie przydzielamy dowódców do różnych dywizji i wyznaczamy wodza naczelnego.Alternatywnie możemy losując już mówić, dla której dywizji losujemy wodza, choć wtedy mamy mniejsze pole do popisu na naprawienie pechowego rzutu.

Każdy dowódca ma swoje zdolności, jedni mogą dowodzić całą armią, inni tylko dywizjami. Umiejętności danego wodza świadczą o tym, jak łatwo będzie mu wydawać rozkazy, aktywować brygady, czy zbierać uciekające oddziały. Rozkazy mają swoją skalę trudności, która zależy tez od odległości, na jaką ją wydajemy, więc generał, który ma umiejętności na poziomie -2 może nie zdziałać wiele, chyba, że będziemy trzymać przy nim wodza naczelnego, pod warunkiem, że wódz naczelny jest dobry. Oznacza to jednak zaniedbanie innych kierunków walki; w czasie bitwy będziecie musieli wybierać. Oto strategia.

Dodatkowo wodzowie mają swoje zdolności indywidualne, czasem niektórzy nie nadawali się do dowodzenia piechotą, a świetnie radzili sobie z jazdą, niektórzy dawali lepsze bonusy do morale, albo dobrze dowodzili artylerią.

Twoi dowódcy będą bardzo wpływali na losy bitwy, umiejętność dowodzenia swoimi podwładnymi, dawania im odpowiednich rozkazów, będzie kluczem do sukcesu.

Dowódca kawalerii poprowadzi ją do boju. Za Cara!
Dowódca kawalerii poprowadzi ją do boju. Za Cara!

Jeszcze jedna uwaga na koniec. Wszystko, co napisałem dotyczy scenariuszy standardowych. Nic nie stoi na przeszkodzie (a wręcz do tego zachęcam), aby rozgrywać scenariusze historyczne, zapominając o zasadach wystawiania armii, które zostały stworzone dla rozgrywania „losowych” starć. To samo dotyczy niehistorycznych, ale z góry ustalonych scenariuszy.

Mam nadzieję, że przybliżyłem sposób wystawiania armii w systemie. Z chęcią odpowiem na pytania z tym związane, a także zapoznam się z wszelkimi uwagami.

Jednocześnie przypominam, że nadal trwa akcja crowdfundingowa, polegająca na wydrukowaniu 20 egzemplarzy podręcznika. Zachęcam do udziału.

Oto link: http://www.myseed.pl/project/show/bogowie-wojny-napoleon-druk-20-egzemplarzy-podr-cznika-historycznej-gry-bitewnej.html

Miłego tygodnia!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s