Czas na napoleońską kampanię!

Tym razem mamy wieści związane z BW-N. Kończymy przygotowania do udostępnienia zupełnie nowego dodatku, którego głównym tematem będzie pierwsza w dziejach BW-N kampania!

Sama rozgrywka bazuje na słynnej kampanii sześciodniowej Napoleona w 1814 roku, w której w kilku bitwach rozbił przeważające ogólnie, ale podzielone siły prusko – rosyjskie. Gracze będą mogli odtworzyć te działania. Jesteśmy oczywiście świadomi, że skompletowanie figurek do wszystkich armii biorących w niej udział mogłoby trwać bardzo długo, nie mówiąc o samej rozgrywce, więc zasady zostały uproszczone. Na mapie znajdzie się kilka armii liczących po 30pkt, dowodzonych przez historycznych wodzów naczelnych (Francuzi będą mieli zatem Napoleona, a Prusacy Bluchera!) ale w składzie dowolnym, oczywiście zgodnym z zasadami wystawiania armii. To spowoduje, że będzie można wystawić nawet gwardię (chociaż będzie kosztować 2pkt za podstawkę)! Warunkiem jest wystawianie całych dywizji. Dzięki temu nawet gracze nie mający dużej liczby oddziałów będą mogli ją rozegrać. Zachęcamy oczywiście również do próby odtworzenia armii historycznych.

Combat_de_Champaubert,_10_février_1814,_dans_la_soirée
Bitwa pod Chaupambert

Kampania będzie trwała 9 tur, które odpowiadają 9 dniom – gracze będą mieli zatem nieco więcej czasu niż oryginalnie miał Napoleon. Po 9 turze zwycięzcą zostanie ten, kto zdobędzie więcej punktów.

Punkty otrzymuje się za zajęcie strategicznych miejsc na mapie, odcinanie linii zaopatrzenia przeciwnikowi, jak też przede wszystkim w bitwach. Dzięki mapie bitwy nabiorą zupełnie nowej głębi i sensu.

mapakampaniiszesciodniowej1814 - Kopia
Mapa kampanii. Oryginał będzie w o wiele większej rozdzielczości (plik o wielkości 14MB)

Mapa przedstawia teren działań Napoleona w trakcie kampanii sześciodniowej. Głównymi celami będą miejscowości Meaux (na zachodzie), Sezanne (na południu) i Chalons (na wschodzie). Jak widać mechanika poruszania się jest typu point to point. Jeden dzień to jeden ruch między dwoma miejscami. Ruch dozwolony jest oczywiście tylko tam, gdzie pozwalają na to strzałki. Kampania pokazuje najlepiej zupełnie inną głębię i sens rozgrywanych bitew. Założmy, że pod Montmirail Napoleon zaatakował rosyjski korpus Osten – Sackena, ma wyraźną przewagę. W odległości jednego pola znajduje się jednak korpus Yorcka. W bitwie pod Montmiral stronie rosyjskiej powinno zależeć na wytrzymaniu do ostatniej tury – jeśli w wyniku bitwy Rosjanie nie będą musieli się wycofać, to następnego dnia do bitwy włączą się Prusacy… Z kolei Francuzi muszą zwyciężyć Rosjan, a najlepiej zdobyć jeszcze prawy sektor pola bitwy, aby uniemożliwić Rosjanom wycofanie się w kierunku korpusu Yorcka. Oto cała przyjemność z grania w kampanie.

Co więcej, rozkazy ruchu wydawane swoim armiom będą pisane tajnie i ujawniane jednocześnie. Zatem nie wiemy gdzie będzie chciał się ruszyć nasz przeciwnik, dopóki sami nie ujawnimy naszych zamiarów. Trzeba będzie przewidywać, planować, przeciwdziałać. Jak prawdziwi generałowie z epoki!

wyjasnieniemapy
Zbliżenie na mapę. Oryginalna mapa została stworzona przez rodzinę Cassini w drugiej połowie XVIII wieku i jest dostępna do ściągnięcia na stronie z mapami historycznymi Davida Rumsey’a.

Typy terenów na polach bitew są z góry ustalone, np. dwójka to obszary rolnicze. Gracze wystawiają na nich takie tereny, jakie można wystawić na terenach rolniczych zgodnie z zasadami BW-N. Co więcej wiele map bitew ma z góry ustalone pewne elementy terenu, np. rzeki, mosty, cel główny itd.

Czas na fundamentalne pytanie. Kiedy?

Otóż już niedługo. Zbliżają się mikołajki i w okolicy tego terminy będziemy mieli dla Was taki właśnie prezent 🙂

Dodatkowo do kampanii zostanie dołączona nowa errata i tabele. W tabelach nie ma praktycznie żadnych zmian (jedna ciekawa), ale errata wyjaśnia/zmienia/i dodaje kilka ciekawych rozwiązań.

Aby skrótowo wymienić kilka – doprecyzowano (i zmieniono nieco) przepisy dot. artylerii pułkowej, bo zapisy w podręczniku były niejasne. Z innych ciekawostek, to atakujący będzie miał wyższe morale jeśli broniąca się jednostka będzie zdezorganizowana (+1 za każdy poziom różnicy), nieco inna punktacja za zwycięstwa, uproszczenie przepisów dot. strzelania do szarżujących jednostek i sporo innych. Wypróbowaliśmy je już we Wrocławiu i spisują się bardzo zachęcająco.

Mamy nadzieję, że nowy dodatek i pierwsza w historii BW-N kampania sprawi Wam wiele przyjemności. Podzielcie się Waszymi wrażeniami z grania 🙂

Reklamy

3 myśli nt. „Czas na napoleońską kampanię!”

  1. Jak wydacie nową erratę proponuję nowe/zmienione zapisy dodać w kolorze czerwonym, żeby było widać które są nowe a które stare.
    I nowe proponuję dodać na końcu/początku erraty, na jednej stronie żeby nie trzeba było drukować całości (drukuję na naklejkach i wklejam do podręcznika)

    1. Co do zmian w kolorze czerwonym, jestem jak najbardziej za (ten system funkcjonuje w wielu grach, np. we Władcy Pierścieni LCG, i sprawdza się idealnie).
      Co do propozycji naklejek do podręcznika, to może osobny plik, odpowiednio wyskalowany tak, aby można było druknąć i przyklejać bez konieczności kombinacji z formatowaniem? Nie każdy to praktykuje, a więc i nie każdemu to potrzebne.

    2. Dobry pomysł.
      Zrobimy tak – nowe zapisy w innym kolorze, a oprócz tego osobny plik z tylko nowymi przepisami. Zrobimy go od razu w dwóch kolumnach (ten nowy), żeby łatwiej było wklejać.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s