Od czego zacząć?

W tej sekcji znajdziesz odpowiedź na pytanie co jest potrzebne do gry i od czego zacząć przygodę z BW-N.

1. Gdzie mogę znaleźć podstawowe informacje o grze i zadać pytania?

Zbiór najważniejszych informacji, pliki z erratą, czy dodatkami do ściągnięcia, wzory malowania jednostek itd., znajdują się na oficjalnej stronie serii „bogowie wojny”, czyli… tutaj. Link do strony głównej: BOGOWIE WOJNY

Wszystkie aktualne informacje, nowości itd., pojawiają się na fanpejdżu gry na FB: BOGOWIE WOJNY NA FB

Dużo informacji, forumowa dyskusja, rekomendacje figurkowe, a także dział do zadawania pytań znajduje się w naszym dziale na Forum Strategie. Jesteśmy członkiem „Confederated Wargame Creators of Poland”. Informacje o serii „bogowie wojny” będą znajdować się w sekcji „historyczne gry bitewne”, „ogłoszenia, informacje, wydarzenia”, wreszcie „projekty w trakcie rozwoju”. Link: FORUM STRATEGIE

Jeśli chcesz zadać jakieś pytanie dotyczące gry najłatwiej i najszybciej zrobić to na grupie dyskusyjnej na FB. Zawsze znajdzie się ktoś z twórców, lub graczy, kto życzliwie odpowie na Twoje pytania: GRUPA DYSKUSYJNA

2. Gdzie mogę znaleźć informacje o tym, jak wygląda sama gra? Jak przebiega rozgrywka?

Metody są dwie. Pierwsza to lektura różnych raportów bitewnych, które przedstawiają różne rozgrywki. Lista najciekawszych znajduje się tutaj – polecamy ich lekturę.
RAPORTY BITEWNE

Druga to oglądanie videorelacji z różnych bitew, jakie są i będą prezentowane w dziale videoporadniki na tej stronie: VIDEOPORADNIKI

3. A gdzie mogę dowiedzieć się czegoś więcej o zasadach?

Tutaj najbardziej przydatna będzie znowu sekcja videoporadniki, zamieszczona na tej stronie. Są/będą tam prezentowane filmy omawiające podstawowe zasady do gier z serii „bogowie wojny”: VIDEOPORADNIKI

Okładka podręcznika.

4. Ok, spodobało mi się. Czego będę potrzebował, żeby rozpocząć grę?

Niezbędny będzie oczywiście podręcznik. W tej chwili jest on dostępny tylko w wersji pdf. Informacje o tym jak go zakupić znajdują się tutaj: SPRZEDAŻ

Być może gdzieś w sieci będą krążyły nielegalne „darmowe” wersje tegoż podręcznika. Jako twórcy przypominamy o poszanowaniu naszej pracy, a także o tym, iż to właśnie podręcznik i dodatki do niego finansują rozwój gry i następnych projektów.

W podlinkowanej powyżej zakładce znajduje się również informacja o tym jak zakupić dodatek „Orły nad Kaczawą”. OnK wprowadza trochę modyfikacji do zasad gry, a także umożliwia rozegranie kampanii 1813 roku i historycznego scenariusza bitwy nad Kaczawą.

To jednak nie koniec! Od premiery BW-N wydaliśmy jeszcze kilka innych dodatków, które są zupełnie darmowe! Poza tym dostępne są również: najnowsza errata, lista i charakterystyki wszystkich jednostek, znaczniki, czy tabele do gry (które zastępują tabele znajdujące się w podręczniku). Wszystko znajdziecie w sekcji pliki na niniejszej stronie: PLIKI

Po drugie będzięmy potrzebować  figurek. W BW-N można grać w różnych skalach, ale najpopularniejsza, najtańsza i wspierana przez nas to 1:72, zwana także 20 mm. Informacje gdzie kupić figurki znajdziecie tutaj: INFO O FIGURKACH

Powyższa strona zawiera również informacje o malowaniu, przede wszystkim wzory figurek. Jeśli nie lubisz malować figurek, a chciałbyś pograć, wystarczy dać ogłoszenie na liście dyskusyjnej na FB, na pewno znajdzie się ktoś, kto pomaluje je dla Ciebie, oczywiście będzie to kosztować.

BW-N dzięki używaniu figurek 1:72 to jeden z najtańszych systemów nieskirmishowych. Armie, które można złożyć tylko z figurek plastikowych (Francja, Rosja, Wielka Brytania), kosztują około 120 PLN (na poziomie awangardy), czyli koszt 4 pudełek (piechota, jazda lekka, artyleria i dowództwo). Oczywiście jeżeli będziemy chcieli różne rodzaje jednostek, czy będziemy kupować też figurki metalowe, wyjdzie to nieco drożej.

Figurki muszą być umieszczone na podstawkach. Piechota posiada podsatwkę 4×2 cm, przy czym piechota lekka występuje po dwie figurki na podstawce, pozostałe rodzaje po 3 figurki. Kawaleria ma podstawkę o wymiarach 4×4 cm (dwie figurki), artyleria 4×6 cm (Jedna armata i dwóch kanonierów dla artylerii 6 i 8- funtowej, trzech dla 9 i 12- funtowej), artyleria pułkowa 3×4 cm (jeden kanonier). Wreszcie generałowie dywizji są na podstawce 2×2 cm (pieszy), lub 4×2 cm (konno). Dowódcy korpusów to podstawka 4×4 cm (dwie figurki), wodzowie naczelni 4×6 cm (trzy i więcej figurek).

Do grania będziecie potrzebować rzecz jasna kości k6, miarek, stołu o rozmiarach najlepiej 120×120 (może być mniejszy, będzie wtedy mniej miejsca na manewr) i… dobrego towarzystwa, czyli innych graczy. Listę graczy znajdziecie tutaj, warto się na nią wpisać: LISTA GRACZY

Nie wszyscy wpisują się na tę listę, z drugiej strony część osób z listy gra sporadycznie, dlatego warto napisać do nich na Forum Strategie (PW, czyli prywatna wiadomość), lub ogłosić się na liście dyskusyjnej na FB. Zachęcamy oczywiście do wpisywania się na listę na Forum, to ułatwi znajdowanie innych graczy.

wojska torgil-80

5. Wiem, gdzie kupić figurki, ale jaką mam wybrać armię? Jak stworzyć rozpiskę, żeby wiedzieć co kupić?

Podstawowe informacje o armiach, ich silne i słabe strony są opisane w dziale „armie, figurki i malowanie”: ARMIE, FIGURKI, MALOWANIE

Dodatkowo, charakterystyki wszystkich jednostek, składy armii i dywizji, a także cechy specjalne armii są dostępne darmowo do ściągnięcia w sekcji pliki: PLIKI

Dzięki temu będziemy wiedzieć wszystko o naszej armii i to jeszcze zanim kupimy podręcznik!

Wreszcie, aby wiedzieć, jak złożyć naszą armie warto poznać „zasady składania rozpisek„. Są dwie najbardziej popularne metody. Pierwsza znajduje się w dodatku „Orły nad Kaczawą”, jest również dostępna darmowo tutaj: ZASADY TWORZENIA ROZPISEK

W tej wersji, składając rozpiskę trzeba pamiętać, że każda podstawka kosztuje 1 punkt. W tym formacie najbardziej popularną wielkością rozgrywki  jest awangarda. Rozgrywamy ją w formacie 21+9, to oznacza, że mamy 21 punktów do wydania na jednostki i 9 na dodatki (ich lista jest w erracie 3.0). W awangardzie znajdują się praktycznie tylko zwykła i lekka piechota, lekka i liniowa jazda, artyleria piesze i konna. Nie uświadczymy zatem jazdy ciężkiej, czy gwardii. Jest to bardzo dobry format na początek rozgrywek.

Drugim, bardzo popularnym formatem, używanym podczas turniejów i Mistrzostw Polski, jest tzw. Wagomiar Rafałowa (system rozpisek turniejowych). Zasady komponowania rozpisek według wagomiaru znajdują się tutaj: WAGOMIAR RAFAŁOWA

W tej wersji podstawki mają różny koszt, w zależności z jakim rodzajem wojska mamy do czynienia. Np. milicja kosztuje 0,5 pkt, a ciężka kawaleria już 2 pkt. Typowa bitwa rozgrywana jest według formatu 25+5, czyli 25 punktów na jednostki (16 jednostek ,w tym maksymalnie 3 artylerie) i 5 na ulepszenia.

Innym formatem, dostosowanym pod przyszłe turnieje jest tzw. „12-funtówka”. To rozgrywka, w której gracze mają 12 punktów do wydania na jednostki i 4 punkty na ulepszenia. Można tutaj wystawiać wszystkie rodzaje jednostek: 12- FUNTÓWKA

Dla graczy początkujących proponujemy awangardę według systemu z Kaczawy i 12-funtowkę (na bardzo szybkie bitwy), dla bardziej zaawansowanych – wagomiar.

Wszystkie większe formaty, to już kwestia umówienia się graczy. Często gramy korpusy, rozgrywki na 60 pkt (trzeba mieć cały dzień czasu na taką bitwę), gdzie wystawiamy także jednostki gwardyjskie, czy ciężkiej jazdy. Ostatecznie chodzi o dobrą zabawę, więc wszystko warto wcześniej ustalić, można też modyfikować te zasady odpowiednio do swoich potrzeb.

6. Mam już pomalowaną armię, poznałem zasady, gdzie mogę zobaczyć jak gracie i gdzie mogę zagrać?

Informacja o aktualnych pokazach i prezentacjach gry znajduje się na fanpejdżu na FB oraz w tym wątku na Forum Strategie: POKAZY GRY

Jeżeli jesteś z Dolnego Śląska to łatwo Ci będzie spotkać nas osobiście, mieszkamy we Wrocławiu i tutaj gramy regularnie w różnych miejscach. Najlepiej skontaktować się z nami mailowo pod: biuro@gmboardgames.com lub na FB.

Oczywiście najtrudniej będzie jeśli jesteś w rejonie gdzie nie ma aktywnych graczy. Bitewniaki historyczne są wspaniałym, ale niszowym hobby. Metoda jest jedna. Trzeba pomalować dwie awangard i… zacząć samemu szukać nowych graczy dla siebie. Moze jest w pobliżu jakiś klub wargamingowy, ale sklep z miejscem do grania (nawet planszówkowy)? Może masz znajomych interesujących się historią? Może znajdzie się ktoś chętny w szkole? Cóż, potrzeba trochę wysiłku, ale bardzo się to opłaci. A w wolnej chwili warto przybyć na jedną z imprez, w której uczestniczymy.

7. Czy muszę znać historię, żeby zacząć grać?

Na początku nie, ale będzie ona na pewno pomocna. Jest wielu graczy, którzy zaczynali nie znając epoki, ale powoli zaczęła ich ona wciągać. To jeden z najbardziej barwnych okresów w historii ludzkości. Jest dużo książek, które mogą wprowadzić Cię w klimat epoki, od popularnych, jak dzieła Waldemara Łysiaka, czy Maxa Gallo, po specjalistyczne, oferowane chociażby przez wydawnictwa Infort, Napoleon V, czy Bellona.

Warto też zobaczyć kilka filmów, najsłynniejszym jest „Waterloo” w reżyserii Sergieja Bondarczuka. W jego stworzeniu uczestniczyło kilkanaście tysięcy artystów, sceny bitewne są naprawdę imponujące. Więcej informacji o filmach i sporo linków znajduje się tutaj: FILMY I SERIALE

Coraz lepsza znajomość historii pomoże Ci w rozgrywaniu i wygrywaniu bitew. Gracze w systemy drugowojenne zyskują na wiedzy jak używać karabinów maszynowych, czy czołgów, gracze fantasy wiedzą czego spodziewać się po magii ognia, gdy przeczytali tzw. fluff, czyli fantasy odpowiednik historii, tak samo w grze napoleońskiej znajomość epoki, czy kampanii Napoleona zdecydowanie pomoże w graniu. Dlatego zachęcamy do poznawania historii i epoki.

8. Co jeszcze powinienem wiedzieć?

Na początek tyle wystarczy, to i tak ogromna dawka wiedzy do przetrawienia. Stworzyliśmy BW-N i tworzymy następne systemy z miłości do historii i chęci zaangażowania w inteligentną rozrywkę, jaką jest wargaming historyczny. Granie to zawsze spotkanie na żywo z drugim człowiekiem, to największa przewaga w porównaniu z komputerem. Mamy nadzieję, że będziesz miał z BW-N taką samą  frajdę jak my.

Warto też wiedzieć, że system jest wspierany i ciągle rozwijany.

Powodzenia w bitwach. Pamiętaj, każdy żołnierz nosi w plecaku buławę marszałkowską!

wojska torgil-104

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Gods of War – series

Blog Maciejusa

Gods of War - series

Vae victis 15mm

Gods of War - series

Borsuczy warsztat

Gods of War - series

Umpapa's blog about games

Gods of War - series

just28mm

Gods of War - series

Poligon

1-2 maja 2014

Bogowie wojny - seria

Gods of War - series

Operacja: Wargaming

Gods of War - series

DwarfCrypt

Gods of War - series

War Is the H-Word

Gods of War - series

WARGAMINGOWO

Gods of War - series

CODENAME: Wargaming!

Gods of War - series

Z pola walki

Gods of War - series

Blogi Figurkowe

Gods of War - series

histofigsy

Gods of War - series

ARS BELLI

Gods of War - series

Avon Napoleonic Fellowship

Gods of War - series

The Plastic Pelisse

Gods of War - series

%d bloggers like this: